Nasza strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce.

Beskidy24 » Aktualności » Pod Sobczakową Grapą w Lalikach ruszyła budowa najdłuższego ...

Pod Sobczakową Grapą w Lalikach ruszyła budowa najdłuższego tunelu w Polsce

- Pokażemy całej Europie, że potrafimy współpracować z sąsiadami - mówi Janusz Koper, zastępca dyrektora warszawskiego GDDKiA. Na dobry początek Josef Krysl, właściciel firmy BOGL a KRYSL, podarował mu łopatę.

Budowlańcy podczas drążenia tunelu wydobędą około 700 tysięcy metrów sześc. ziemi. Jednak nadal nie wiadomo, co się z nią stanie. Krzysztof Raj stwierdził wczoraj, że to problem wykonawcy, który musi uzgodnić szczegóły z ewentualnymi odbiorcami ziemi i gestorami dróg, po których odbywać się będzie transport. - Mamy różne oferty, powoli spływają, jest zainteresowanie. My też próbujemy zainteresować gminy tą ziemią - mówi inżynier Frantisek Ockajek, który zajmuje się tym problemem w konsorcjum.

Jaki ten tunel

To będzie płytki tunel o konstrukcji żelbetowej.
Będzie wykonany metodą górniczą i odkrywkową, czyli koparkami i przez wysadzanie skał. Czoło "przodka" będzie zabezpieczane podporami, betonem natryskowym i kotwami. Co 170 metrów będzie można przejść do tunelu ewakuacyjnego. Będą też stacje awaryjne. Dwa pasy jezdni będą miały po 3,5 metra szerokości. Wietrzyć go będzie 5 par wentylatorów, wmontowanych do stropu co 135 metrów, dwa zainstalowane zostaną w tunelu ewakuacyjnym. Będą też nagłośnienie, kamery i system sygnalizacji. Wykonanie pochłonie 122 mln zł, a wyposażenie 25 mln zł.

Marianna Lach
POLSKA Dziennik Zachodni

Pod Sobczakową Grapą w Lalikach ruszyła budowa najdłuższego tunelu w Polsce

Data: 13 grudnia 2007 Region: Beskidy


Najdłuższy tunel drogowy w Polsce wydrążony w ziemi będzie miał 670 metrów długości i zostanie poprowadzony przez sam środek Sobczakowej Grapy (766 metrów n.p.m.) w Lalikach na Żywiecczyźnie. Dzięki niemu szybciej dojedziemy do granicy w Zwardoniu. Wczoraj rozpoczęcie największej w regionie inwestycji drogowej zostało symbolicznie obwieszczone w żywieckim Starym Zamku.


Roboty na odcinku drogi ekspresowej S-69 od Lalików do Szarego w kierunku granicy polsko-słowackiej w Zwardoniu pochłoną 400 mln zł. Oprócz tunelu powstanie 4,7 km drogi ekspresowej, trzy wiadukty i węzeł drogowy. Wykonawcą, wyłonionym w przetargu, zostało konsorcjum złożone z czesko-niemieckiej spółki komandytowej BOGL a KRYSL oraz słowackiego Doprastavu.

Wczoraj w zamku pojawili się szefowie i właściciele firm, samorządowcy z Żywiecczyzny, przedstawiciele katowickiego Urzędu Marszałkowskiego i senatorowie. Zapewniali, że drogę uda się przeprowadzić przez górę w Lalikach szybko i bezproblemowo. Prace przygotowawcze zaczęły się już na początku listopada. Robota powinna zakończyć się za dwa lata - w listopadzie 2009 roku. Tunel będzie pierwszym z trzech na trasie ekspresówki na terenie Żywiecczyzny.

W Lalikach oprócz drogowego tunelu będzie też mniejszy, ewakuacyjny. - Metoda polega na tym, że góra stanowi element konstrukcji nośnej tunelu, a jej ciśnienie obniża się poprzez wykonanie wstępnej, tymczasowej obudowy - wyjaśnia Krzysztof Raj, dyrektor katowickiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, inwestora zadania. Ta technologia do tej pory nie była stosowana.



 


Komentarze

 

Brak komentarzy.

Księgarnia


Wszystkie prawa zastrzeżone Beskidy24.pl © 2009

Redesign i nadzór techniczny Cyber.pl © 2009